יום שני, 12 ביולי 2010

תשובות מהרשת החברתית

ביום העיון במכון מופת השבוע אני אדבר בע"ה על השימוש של רשתות חברתיות בספריה ובכיתה.

בין היתר אתייחס בקצרה ל Aardvark. כתבנו בעבר על Aardvark כשירות "שאלות ותשובות חברתי" מצוין שאני מחבב במיוחד. אמנם Aardvark איננה רשת חברתית אבל להבדיל מ Fluther שפועלת בצורה דומה, Aardvark נעזרת ברשת החברתית האישית שלי. אין הכוונה לאתר רשת חברתית (SNS) כמו Facebook או MySpace אלא רשת שנבנית בתוך Aardvark.
Aardvark מפנה את השאלה שלי לחברים אחרים במערכת שאמורים להיות מומחים בתחום, אבל תחילה היא פונה אל החברים האישיים שלי מרשת חברתית קיימת או רשת חברתית שהקמתי בעצמי על ידי  הגדרת חברים כמומחים בכל תחום.
השבוע הופנתה אלי שאלה שאיננה בתחום ההתמחות שלי. השאלה הגיע ממישהו שנמצא באותה רשת חברתית (רשת סטודנטים/בוגרים של אוניברסיטת בר-אילן) ולכן מערכת Aardvark החליטה לנסות אותי קודם.

אנחנו בדרך כלל מעדיפים לקבל תשובות ופתרונות מאנשים שאנו מכירים כמו משפחה, חברים מהעבודה מהלימודים וגם חברים מהרשת החברתית. זה הרעיון של social search - חיפוש בעזרת הסביבה החברתית.

זה מה ש Google עושה עם Google Social Search. על זה כתבנו בפוסט קודם. כשאני מחפש מילת מפתח ב Google, בסוף רשימת התוצאות (SERPs) אני מקבל  Results from people in your social circle דהיינו תוצאות מתוך בלוגים או ציוצים של חברים שלי.


מחקר מעניין שפורסם לא מזמן ב  28th international conference on Human factors in computing system מתאר סקר שנערך בנושא בקרב 624 משתתפים. המשתתפים התבקשו לתאר את השאלות שהם שאלו את חבריהם לרשת החברתית (Twitter ו Facebook), למה הם העדיפו את עזרת חבריהם ולא מנוע חיפוש ואיזה סוג שאלות שאלו. 


התברר שיותר ממחצית הנשאלים באמת משתמשים בשורת הסטטוס שלהם כדי לשאול שאלות (ענייניות או רטוריות).
29% ביקשו המלצות כמו איזה שיר טוב מתאים להאזנה בזמן ריצה?
22% רצו חוות דעת כמו האם לקנות מוצר מסוים?
17% רצו מידע עובדתי כמו איך להשתמש ב Excel?


רוב השאלות (29%) היו בתחום הטכנולוגיה. זהו גם עיקר השימוש שלי ב Aardvark- שאלות לגבי Office, אינטרנט וכד'.
17% רצו מידע לגבי פנאי ובידור ו 12% לגבי הבית והמשפחה.
רוב השאלות הטכנולוגיות נשאלו דווקא ב Twitter. משתמשי Facebook שאלו שאלות על בידור ומשפחה.


למה העדיפו המשתתפים להשתמש ברשת החברתית שלהם במקום חיפוש רגיל במנוע חיפוש?
25% נתנו יותר אימון בתשובות של חבריהם מאשר יכולתיו של הרובוט של Google.
21.5% שאלו שאלות שלא התאימו למנוע חיפוש כמו חוות דעת אישית.


עוד נתון מעניין הוא ש 73% ראו שאלות של חבריהם בשורת הסטטוס, ו 93% השתדלו לענות. 69% מהתשובות סיפקו את השואלים.


איזה מוטיבציה יש לענות על שאלות?
37% פשוט אנשים טובים שרוצים לעזור (altruism).
32% הרגישו שהם מומחים בתחום ורצו כנראה להפגין את יכולתיהם.


המחקר הוא מאד מעניין אבל מקוצר זמן לא אזכיר אותו בהרצאה. גם כך אני דוחס די הרבה בחצי שעה. המצגת היתה די כבדה, 55 שקופיות 9MB. אני מקווה שהיא תהיה גם מעניינת.





אין תגובות:

Real Time Web Analytics