יום חמישי, 19 באוגוסט 2010

בעיות עם כפתורי "אהבתי"

כיום אנו עדים יותר ויותר לשימוש בכפתורי "אהבתי" (like) של Facebook שמופיעים בכל מיני אתרים בסוף כתבות, ליד תמונות או סרטים וכד'. כתבנו על זה מספר מילים בעבר.
כבר אז שזה נכנס לשימוש הועלו חששות לגבי בעיות של פרטיות.
היום נחשפתי לדוגמא בעייתית כזו.
יצרתי סרטון קצר של תמונות בעזרת אתר Animoto. באתר זה אפשר ליצור מצגות/סרטונים קצרצרים בחינם. למצגת ארוכה יותר צריך כבר לשלם (לא הרבה).
הסרטון נשאר אונליין ואפשר לשלוח קישורית לחברים. היו שם תמונות מטיול משפחתי, לא משהו מאד אישי אבל לא התכוונתי שזה ייצא מחוץ למסגרת המשפחתית. חשבתי לתומי שיש לי שליטה מלאה על הסרטון. כשאני שולח קישוריות לאלבומי תמונות ב Picasa אני תמיד מקפיד לסמן unlisted ולא public (ציבורי) כדי שלא כל העולם יראה אותם. ב Animoto לא היתה אפשרות כזו. בכל זאת העלתי את הסרטון במחשבה שבני המשפחה לא יראו סיבה להעביר אותו הלאה.
מה שלא לקחתי בחשבון הוא ש Animoto מוסיף לכל סרטון כפתור "אהבתי" של פייסבוק. ברגע שאחד מבני המשפחה לחץ "אהבתי", הופיע בפרופיל שלו (וממילא ברצף החדשות - הקיר) קישור לאותו סרטון. בעצם כל חבריו (יותר מ 100 אנשים) של אותו קרוב משפחה קיבלו הודעה על הסרטון הזה ויכלו לצפות בו.
אני בדרך כלל לא לוחץ על "אהבתי". מה שאני מפרסם בפייסבוק מגיע לשם באופן מודע. אני מרגיש שכפתורי "אהבתי" חושפים מידע שלא הייתי רוצה תמיד שכולם יראו. לא הייתי מעלה את הסרטון לפייסבוק אבל יכולתי בטבעיות וללא יותר מדי מחשבה ללחוץ על כפתור "אהבתי" דרך Animoto ורק אחר כך מבין את הטעות.
תמיד צריך לחשוב כמה צעדים קדימה.

תגובה 1:

sunny_me אמר/ה...

תודה, אהבתי ;-) את העצה.

Real Time Web Analytics