יום שלישי, 3 ביוני 2008

ויקי ספריה 2.0



בספטמרבר 2005 הוטבע הביטוי Library 2.0 או בעברית ספריה 2.0. יש מחלוקת סביב משמעות הביטוי והצדקת השימוש בו אבל כיום הוא כל כך פופולרי בעולם הספריות שקשה למצוא (בארה"ב לפחות) ספריה שלא מיישמת אותה במידה זו או אחרת.


בשנים האחרונות פורסם כמויות עצומות של מידע בנושא ספריה 2.0. יש כ-10 ספרים, מאות מאמרים, אתרי אינטרנט, בלוגים של ספרנים, מצגות, פודקסטים, וובקסטים ועוד. כמעט הכל באנגלית.

היו מספר נסיונות לקבץ מידע בנושא למקום אחד בדרך כלל בצורה כזו או אחרת של ויקי.

לפני מספר חודשים החלטתי לפתוח ויקי בנושא ספריה 2.0 לספרני ומידעני ישראל. לא היה בכוונתי לתרגם את כל המאמרים לעברית אלא לרכז אותם בצורה מסודרת במנשק עברי ואם אפשר אז להוסיף תקציר קצר בעברית. יש כל כך הרבה ספרות ומדיה בנושא כך שהויקי לוקה קצת בצד האסתטי ויש עוד הרבה מה להוסיף.

כמו כל ויקי הויקי הזה פתוח לכולם. אשמח מאד אם יהיה למישהו מידע, קישורים ביקורות וכד' בנושא ספריה 2.0 . העריכה די פשוטה ויש אפילו עורך קצת יותר מתקדם מהעורך הרגיל של Wikimedia.

הויקי בנוי על הפלטפורמה של Wikimedia ויושב על השרתים של מכון מופת. את האפשרות לפתוח ויקי קיבלתי מהם כעובד של מכללת אחוה ועל כן שם תת-המתחם achva. למרות זאת התכנים שהתפרסמו שם אינם קשורים לעבודת ספרית המכללה והספריה לא לוקחת אחריות ולא קשורה בשום דרך למה שמתפרסם בה (אני מניח שזה לא לגמרי נכון מבחינה משפטית). חשוב לי לומר שכולם מוזמנים להוסיף מידע, לתקן שגיאות ואפילו לערוך את מראה הויקי. לא יהיה בזה שום תרומה לי או לספריה אלא לקהילת הספרנים והמידענים בארץ.

היופי בווב 2.0 ובכל הגישה של social media הוא שהכל פתוח ושייך לכולם.

יש הרבה מה להוסיף. חוץ מתכנים אפשר להוסיף מידע לסרגל הניווט ותיבת הכלים. המראה הכללי של הויקי לא מרהיב במיוחד. היו לי כמה בעיות עם חוסר בעקביות במראה הדפים. יש גם מספר בעיות טכניות. בעיה אחת קשורה לשילוב של אנגלית עם עברית. בדרך כלל נאלצתי לפתוח את המקור ולבצע שינויים ב HTML של הדף. גם את מראה הויקי אפשר לשפץ.

אפשר וכדאי לנצל את דף ה"שיחה" על מנת לדון בנושאים הרלוונטיים.

אני מקווה לשיתוף פעולה פורה בהמשך הקמת הויקי.

בהצלחה

דניאל ליפסון

ספריית מכללת אחוה

אין תגובות:

Real Time Web Analytics