יום שני, 15 בנובמבר 2010

השפעות האינטרנט, ביקורת ספרים

לאחרונה קראתי את הספר Grown Up Digital של Don Tapscott. התאכזבתי.
 הוא מתאר את הדור הצעיר (המכונה Net Gen) כ צעירים מוכשרים וזריזים שעתידים להשפיע בצורה מאד חיובית על העולם בשנים הקרובות. לא קניתי את כל זה. הספר היה לדעתי מוגזם מדי. יש כנראה כמה צעירים המסוגלים לשלוט בהרבה טכנולוגיות ולהשתמש בכולם בבת אחת ביעילות, אבל זה לא הרוב.
רוב הצעירים, שיש להם בכלל גישה לאינטרנט ולאמצעים טכנולוגיים, משתמשים בהם בצורה די רדודה. זה שהם יושבים שעות על Facebook, שולחים 50 הודעות SMS בשעה וצופים ב Youtube תוך כדי האזנה ל mp3, זה לא עושה אותם מוכשרים ומוצלחים.

הפסקתי לקרוא באמצע הספר (דבר שאני בדרך כלל לא עושה) והזמנתי ספר חדש.
Nicholas Carr הוא סופר וכתב עתונות בתחום השפעות הטכנולוגיה על הכלכלה והחברה. ספרו החדש The Shallows לא אכזב. הספר הזה הוא בעצם הרחבה של מאמרו המפורסם משנת 2008.

בהקדמה ארוכה (כ 100 עמודים) הוא מתאר את התפתחות השפה, הקריאה והכתיבה וכיצד אלו השפיעו על המדיה של אז קרי לוח השעווה, הפפירוס, הספר והדפוס. הסקירה ההיסטורית מאד מעניינת ובסופה הוא מביא אותנו  להיווצרותה של הרשת, ההיפרטקסט והלינק.

הטענה העיקרית היא שקריאה רגילה מתוך ספר ממקדת אותנו בתוכנה של הספר ולא בשום דבר אחר. זה לא מפתח הרבה כשרונות אבל כן מאפשר לנו להתמקד ולהתעמק בדבר מוגדר אחד.
קריאה באינטרנט אמנם מחדדת את הכישורים והמחשבה (כמו פתירת תשבץ או חידת הגיון) אבל הקריאה העמוקה מאד נפגעת. הרשת שוטפת אותנו בבת אחת במידע רב מכל מיני סוגים. טקסטים, קול, וידיאו ועוד, והכל לפעמים בדף אחת. בדף האינטרנט יש קישורים רבים לכל מיני דפים נוספים ומידע נלווה. זה בהחלט מרחיב את האופקים והידע אבל מפריע מאד בהתמקדות. Carr מביא מחקרים רבים המראים שהקריאה ברשת היא פחות איכותית. בדרך כלל זוכרים פחות ממה שקוראים ברשת מאשר מתוך ספר.

באחד הפרקים מנתח המחבר את פעילות המח שלנו. הוא מראה שככל שאנו לומדים וזוכרים יותר, כך מתפתחת כישורי הניתוח וההבנה של המח. היום יותר ויותר אנו מזניחים את יכולות הזכרון שלנו לטובת חיפוש ברשת. למה לזכור דברים כשנוכל למצוא אותם בקלות בעזרת Google או כלים אחרים כמו del.icio.us. צריך רק לזכור איך להגיע למידע לא את המידע עצמו.
הבעיה היא שאם לא נאמץ את המח שלנו הוא יתחיל לנבול ולאבד מיכולתיו. זה אולי יקח זמן רב, שנים או אולי תופעה אבוצלויונית של עשרות שנים ויותר. אבל זה כנראה הדרך בה אנו הולכים.
הספר הזה מלא במאות ציטוטים חכמים, סיפורים והפניות למחקרים אקדמיים.

חוץ מהספרים של Tapscott ושל Carr, בזמן האחרון נכתב הרבה על ההשפעה של האינטרנט ובמיוחד הרשת החברתית על חיינו הפיזי והנפשי. קנינו לאחרונה שלושה ספרים נוספים בנושאים אלו.

Cognitive Surplus - Clay Shirk
Distracted - Maggie Jackson
The Dumbest Generation - Mark Bauerlein


איפה מתחילים?

אין תגובות:

Real Time Web Analytics