יום שני, 30 בספטמבר 2013

יום חג לספרייה הלאומית

היום ה 30.9.13 הספרייה הלאומית של ישראל תציין (באיחור מסוים) 120 שנה להיווסדה.

היו מספר נסיונות בשלהי המאה ה-19 להקים ספרייה מקיפה לעם היהודי אבל הנסיון שלבסוף צלח, נעשתה על ידי ארגון "בני ברית" שפעלה  כדי לסייע לקהילות יהודיות בנושא חינוך, חברה ותרבות.
הספרייה נקראה "בית הספרים מדרש אברבנאל". את משלוחי הספרים הגדולים תרם ד"ר יוסף חזונוביץ' רופא מביאליסטוק שבסך הכל העביר מעל 20,000 ספרים לירושלים.
בניין הספרייה עברה מבית עמיאל לבניין בני ברית ולבסוף היצטרפה לאוניברסיטה העברית עם כינונה ב 1925.







אחרי מלחמת השחרור עברו אוספי הספרייה למספר מקומות במערב ירושלים עד שנבנה הקמפוס בגבעת רם. הספרייה שוכנת שם מאז 1960. עד לפני מספר שנים הספרייה נקראה "בית הספרים הלאומי והאוניברסיטאי" אבל היום היא מנותקת לגמרי מהאוניברסיטה (מלבד המיקום הגאוגרפי) ונקראת "הספרייה הלאומית".

יש כ-5 מליון פריטים בספרייה. חוץ מספרים יש גם תמונות, מוזיקה, מפות, כתבי יד ארכיונים ועוד. כמובן שיש גם הרבה "אוצרות" כדוגמאת כתב יד הרמב"ם וכתר דמשק.

בשנים האחרונות הספרייה משקיעה משאבים רבים בפרויקטים דיגיטליים שונים, במטרה להנגיש את האוספים שלה לציבור. חלק גדול מעבודתי בספרייה קשורה לפרויקטים אלו.

הערב יתקיים ארוע חגיגי לעובדי וגימלאי הספרייה. לפי התוכנית נראה שיהיה ערב מיוחד במינו, אחד שקורה רק פעם ב-120 שנה.

תמונות יבואו בהמשך...


המשך:
היה ערב מיוחד במינו. היה סעודה חגיגית והופעה של אורי וגברי בנאי (סיפורי ירושלים) אבל מבחינתי הדבר המרגש ביותר היה  4 תערוכות של אוצרות הספרייה הלאומית. לספרייה יש המון פריטים נדירים בכל מיני פורמטים ומתקופות שונות בהיסטוריה. קשה לתאר את ההרגשה כשאתה עומד ליד כתב ידו של הרמב"ם מהמאה ה-12 או בדפים הגדולים של כתר דמשק מתקופה קדומה יותר. אפשר לדמיין את הרמב"ם יושב ולאור הנר כותב את פירושו למשנה בקולמוס ודיו. הדפים הללו ואוצרות אחרים שבדרך כלל נעולים במרתפי הספרייה, הוצאו לשעה קלה לטובת המבקרים. לידם הוצבו שומרים ומיד לאחר התערוכה הם הוחזרו למקומם הבטוח.

4 התערוכות פוזרו בספרייה ולא הצלחתי לראות הכל ובכל זאת היתה זו חוויה מיוחדת במינה. לא כל יום רואים מכתב של מוצרט, פקודה צבאית של נפוליון, טקסט בארמית-סורית מהמאה ה-9 (לפני 1200 שנה!) או כתבים של אייזיק ניוטון - הכל בכתב ידם.

לאלו מכם שמקנאים, אני יכול להציע לחפש את הפריטים במערכת "מרחב" שלנו. הכל אמור להיות סרוק וניתן לראות אותם דרך האתר.

מזל טוב לספרייה הלאומית!






אין תגובות:

Real Time Web Analytics