יום שלישי, 5 במאי 2009

קידום מקצוע הספרנות והמידענות בעזרת...מידע

אחת ההרצאות בכנס אתמול היתה של רינת קורבט (מידענית עצמאית ולשעבר מידענית באל-אופ). היא דיברה על בלוגים, הבלוגוספירה, חיפוש בבלוגים והשימוש בהם לקידום מקצועי. שוחחנו לפני ההרצאה בנושא זה ועל הצורך לקדם את מקצוע הספרנות והמידענות, אולי בעזרת בלוגים אישיים מקצועיים. הציבור חושב על ספרן כמישהו שתפקידו לסדר ספרים על המדף ועל המושג מידען מעולם לא שמעו.
ביום רביעי יהיה יום עיון בכנס שבו אולי יתייחסו לנושא זה. יום העיון נקרא "מקצועות המיד עם הפנים למחר".

בדרך חזרה ברכבת חשבתי על הנושא. זה לא פעם ראשונה שניסיתי להעלות רעיונות לקדם את המקצוע אבל אז נזכרתי בשיחה שהיתה לי לפני שנה עם אחד המרצים אצלינו במכללה. דיברנו על Community Informatics. זהו תחום המשלב אספקת מידע עם שירותי הקהילה. בכנס מולטי ידע 2009 לפני כחודשיים היתה ספרנית שדיברה על כך. היא הציגה שירותי מידע שהספריה (הציבורית) שלה נותנת לקהילה. בין היתר הם מכינים רשימות של חוגים במתנ"סים,זמני נסיעות של אוטובוסים, פרטים על תוכניות והפעלות לילדים, שיעורים לילדים וקשישים בנושא אורינות מחשב וכד' הכל במטרה לשרת את הקהילה.

האם אפשר לקדם את מקצוע המידענות/ספרנות בעזרת Community Informatics?

למרכזי מידע, ספריות אקדמיות ומידענים עצמאיים יש יתרונות רבים שאין לספריה או ספרן ציבורי. יש לנו גישה למאגרי מידע מקצועיים, אנחנו מבינים באיחזור מידע ושולטים בנבכי הרשת.

האם אנחנו יכולים לתרום לקהילה?

האם זה יקדם את המקצוע שלנו?

בואו נניח שכן.
פורום מוגדר של ספרנים ומידענים מומחים יספקו מידע בתחומים שנקבעו מראש. המידע (התשובה לשאלת מחפש המידע) יתפרסם באתר מיוחד עם הדגשה "מידע זה התקבל מאת צוות מידענים מומחים". במספר מקומות באתר יודגש חשיבותו ותפקידו של המידען.

אם שירות זה יהפוך פופולארי, תיווצר הכרה במקצוע, והמידענות והספרנות יכנסו לתודעה של כולם כמקצועות חשובים.

אולי.


אבל איזה מידע נספק?
אין לנו זמן או רצון לנהל אתר מקביל ל Yahoo Answers (יש מספיק שירותים כאילו גם ככה).


חשבתי על כמה אפשרויות. אולי בפוסט אחר.

Reblog this post [with Zemanta]

3 תגובות:

Yigal Chamish אמר/ה...

דניאל,
אני חושב שספרנים ומידענים צריכיםלנוע ולשאוף אל עבר תפיסת תפקיד רחבה ושונה מבעבר. התנופה הגדולה של ספרנים-בלוגרים מצביעה על כך שספרנים הם בעלי ידע רב ביותר שרק מחפש אפיקים פחות-פורמליים, יותר פתוחים ויותר זורמים. כשראיתי את זה קורה במו עיני, החלטתי גם לכתוב על זה כדי לתת לכך פרסום ראוי. תוכל לקרוא על כך כאן: http://www.notes.co.il/yigal/52319.asp.
ככל שירבו ספרנים ומידענים הכותבים ברשת, כך תשתנה תפיסת העולם של הסזפרנים בעני עצמם ושל ציבור לקוחותיהם הפוטנציאלי והמעשי.

דניאל ליפסון אמר/ה...

תודה יגאל קראתי את הפוסט. אני חושב שהזכרת את זה בהרצאה אז בכפר המכביה.
שינוי תפיסת העולם של ספרנים נכונה לגבי ספרנים ותיקים שאת רוב הקרירה בנו ללא מחשב ואינטרנט.
רוב הסטודנטים שמסיימים היום לימודי מידע וספרנות (וספרנים צעירים אחרים) אינם זקוקים לשינוי תפיסה. הם נמצאים כבר עמוק בבלוגוספירה, יש להם מאות עוקבים בטוויטר, יש להם חברים בSecond Life והם מנצלים את כל מה שהרשת יכולה להציעה. הציבור הכללי צריך לשנות את התפיסה. כל פעם שאני אומר למישהו שאני ספרן אני רואה בעיניים שלו מבט של חמלה ורחמנות. "מסכן, כל היום מסדר ספרים". סטודנטים מתפלאים כשאני מסביר להם איך Page Rank עובד ולמה Google לא יכול לעזור להם עם הבעיה שלהם. כשאני מדבר על web 2.0 אנשים לא מצליחים להבין איך זה קשור למקצוע מיושן כמו ספרנות.
יש יותר ויותר ספרנים שכותבים בלוגים אבל רוב הבלוגים הללו מיועדים או לספרנים אחרים או ללקוחות הספריה. כדי להוכיח את המקצועיות שלנו בכל הקשור לאיחזור מידע דיגיטלי, עלינו לפרוץ החוצה ולהראות לציבור הכללי שספרן זה לא מה שחשבתם.
צריך לחשוב על משהו פרקטי ויעיל שיוכיח זאת. אני מקוה לכתוב פוסט נוסף עם רעיון שהיה לי.

דניאל ליפסון אמר/ה...

כמה הוספות.
כמובן שלא כל הספרנים הותיקים צריכים לשנות את תפיסת העולם לגבי המקצוע. אני למדתי אצל ספרנים שהכירו היטב את המרחב המתחדש (כל הזמן) של הרשת ובנו את עצמם ואת הקורסים שלהם בהתאם.
מצד שני אני מכיר ספרנים שבישבילם הרשת הוא סך הכל הקטלוג המקוון של הספריה ולא מעניין אותם כל ה"שגעונות של הצעירים". את זה צריך לשנות.

דבר נוסף. נראה לי שספרנים ומידענים לא רק מחפשים אפיקים פחות פורמליים (כמו בלוגים) כדי לבטא את עצמם ואת יכולותיהם.
בשנה שעברה הרצאתי בטלדן בנושא ספריה 2.0 והתעסקתי בזה הרבה. מאד רציתי ליישם את כל הדברים הנפלאים הנעשים בתחום זה גם בספריה אצלינו. אך ידעתי שההשקעה הרבה לא תשתלם ושהסטודנטים לא ישתמשו בכלים החדשים (הם בקושי מוכנים להשתמש בקטלוג שלא נדבר על מאגרי מידע באנגלית). אנחנו רוצים להשתמש בידע שלנו בעיקר למטרות פורמליות דהיינו לבצע את העבודה שלנו בעזרת הטכנולוגיות החדשות שאנו אוהבים.
זה כמובן לא רק בספריה. להיפך, לדעתי יש הרבה יותר אפשרות להכניס רעיונות חדשים בחברות מסחריות שבאמת מעונינות להתקדם ולהתפתח.

Real Time Web Analytics