יום רביעי, 20 במאי 2009

מילה על אונטולוגיות

להרצאה שלי בכנס טלדן הכנתי מספר שקופיות בנושא השימוש באנטולוגיות וליתר דיוק השילוב התיאורטי בין אונטולוגיה לפולקסונומיה. המצגת היתה ארוכה מדי והחלטתי לוותר על נושא זה כי הוא דרש התיחסות קצת יותר עמוקה והזמן שעמד לרשותי לא הספיק.

אונטולוגיות הם אחד מעמודי התווך של הרשת הסמנטית. הרשת הסמנטית כאמור היא רשת שתבין את התוכן של עצמה ואת השאלות שאנו שואלים. היא תעשה זאת בין היתר בעזרת אונטולוגיות. תפקיד האונטולוגיה הוא לתאר מונחים ואת הקשרים שלהם עם מונחים אחרים. נכון, גם טקסונומיה פשוטה עושה את זה. ההבדל הוא בעומק ובפירוט התיאור.

טקסונומיה מתארת מונח דרך מבנה (עץ) היררכי. אני יכול ללמוד מהם המונחים הצרים, הרחבים והקרובים של כל מונח. זה טוב אבל זה לא ממש נותן לי תיאור של המונח אלא לאיזה קטגוריות הוא שייך או אם הוא עומד בראש קטגוריה, אלו פריטים יוצאים ממנו.

לדוגמא:
נניח שיש טקסונומיה בנושא אוכל. ניקח את המונח "קוקה קולה". נקבל
מונח רחב - משקאות קלים
מונח קרוב -פפסי
מונח צר -....

לעומת זאת באונטולוגיה נקבל
צבע - חום
שנת הופעה - 1886
ממציא - גון פמברטון
נוצר מ - עלה קוקה, אגוז קולה
משרד ראשי - אטלנטה
קלוריות - 281 בליטר

כשאונטולוגיה כזה נמצאת ברשת, נוכל לשאול איזה משקה חום הומצא בשנת 1886 ונקבל תשובה. הרשת הסמנטית תבין בדיוק מה זה קוקה קולה.

הרשת העתידית (הסמנטית) תהיה "רשת של נתונים" לעומת "רשת של מסמכים" כפי שהיא היום. עם נתונים אפשר לעשות הרבה דברים חכמים ולהגיע לתובנות חדשות. יש היום הרבה מידע ברשת אבל אנחנו צריכים לסנן אותו ולנסות למצוא מידע רלוונטי ויעיל. הרשת הסמנטית אמורה לחסוך לנו את כל המאמץ הזה.
בעוד כמה שנים...

תגובה 1:

שרה כהן אמר/ה...

מאוד מעניין!
תודה .

Real Time Web Analytics