יום ראשון, 14 ביוני 2009

מה זה FOAF?

אחת הטכנולוגיות הסמנטיות שבעזרתן אפשר להבין את החשיבות והכח של הרשת הסמנטית היא FOAF.
שם קצת מוזר וכבר היה מישהו שטען שזה נשמע כמו שם של מנה אחרונה איומה.

FOAF הוא ראשי תיבות של Friend of a Friend חבר של חבר. חבר של חבר הוא בן אדם שאתה לא מכיר אבל הוא אחד שיוכל לעזור לך בדרך כלשהו. זה קשור לתאוריות של Stanley Milgram משנות ה-60 לגבי הקשרים בין בני האדם. בעזרת חבר של חבר של חבר... אפשר להגיע בסוף (לאחר 6 חברים) לכל אחד על פני כדור הארץ.

טכנולוגית FOAF יכולה לקשר בינינו לבין חברים של חברים אבל היא יכולה לעשות הרבה יותר מזה. למה ללכת רחוק היא קודם כל מחברת בינינו לבין חברינו שלא ידענו על קיומם (באותה מסגרת). היא יכולה למצוא תחומי העיסוק, מקומות עבודה משותפים בינינו לבין אנשים שאנו לא מכירים.

FOAF היא טכנולוגיה סמנטית וליתר דיוק אנטולוגיה הבנויה בעזרת RDF ו OWL.
הפרויקט התחיל בשנת 2000 ובשנים האחרונות נהיה מאד פופולרי. הראיון הוא שלכל אדם יהיה קובץ FOAF בו הוא יתאר את עצמו, עבודה, התענינויות, חברים, כינויים וכד', בצורה ושפה שהמחשב (יישומים סמנטיים) יבינו. הקובץ נשמר ברשת ומזהה אותי בכל אתר בו אני מבקר. אם אני מבקר ברשת חברתית שמזהה את הטכנולוגיה הזאת, היא אמורה להודיע לי שחברים המופיעים בקובץ FOAF שלי, הם גם חברים באותה רשת ויקשר ביננו.
הרשת החברתית LiveJournal נעזר ב FOAF אבל אני עדין לא שמתי לב לכך. גם Twine עושה שימוש ב FOAF ומציע לי אנשים שאולי יעניינו אותי (הרחבה על Twine).

איך בונים קובץ?
זה באמת מאד פשוט. יש כלים אוטומטיים שיוצרים את הקובץ. אני צריך רק למלא את הפרטים שלי בטופס. הכלי המוכר ביותר הוא http://www.ldodds.com/foaf/foaf-a-matic

כך נראה קובץ ה FOAF שלי



אפשר לראות שבקטגוריה של name מופיע השם שלי, דף הבית של מקום העבודה תחת workplaceHomepage, התענינויות תחת interest וכו'. יש עוד הרבה קטגוריות שניתן להוסיף. ככל שהמערכת תזהה יותר קטגוריות, התועלת תגדל. לדוגמא, אם אוכל לציין foaf:favouritefood כל פעם שאחפש "מסעדות" ברשת, המערכת תחפש לי לפי התפריט המועדפת עלי ולא לפי האתרים הפופולאריים ביותר.
את הקובץ הזה אני שומר עם סיומת rdf ומעלה לרשת.

יש המון פוטנציאל בטכנולוגיה זו. יהיה מעניין לראות בעתיד עוד יישומים שימושיים שיכולים להתאים לי מידע או חברים בעזרת קובץ ה FOAF האישי שלי.




Reblog this post [with Zemanta]

אין תגובות:

Real Time Web Analytics