יום שלישי, 27 במרץ 2012

כל אחד יכול להיות מומחה

אתמול השתתפתי ביום הראשון של כנס מולטי ידע 2012 בכפר המכביה.
פגשתי כמה אנשים שלא ראיתי המון זמן ובסך הכל היה נחמד. עדכנתי קצת על טקס ספרן השנה דרך הקבוצה שלנו בפייסבוק.
אחר הצהריים השתתפתי בהרצאה של ד"ר אשר עידן. הוא אמר מספר משפטים שעצבנו קצת את קהל הספרנים ומיד ציטטתי אותו בפייסבוק. גם שם הגיבו בכעס (מתון).
בין היתר הוא אמר שספרנות זה מקצוע שהולך להיעלם ושקריאת ספרים זה דבר שטחי לעומת חיפוש באינטרנט.

למדתי אצל ד"ר עידן בשנות 2002-2004 באוניברסיטת בר אילן. אז חצי מהכיתה לא הבינה בכלל על מה הוא מדבר והחצי השני ראה בו מעין גורו טכנולוגי. אני מאד התרשמתי ממנו. הוא הדהים אותנו בתפיסתו של טכנולוגיית האינטרנט ומה שצפוי לנו בשנים הקרובות. כבר אז אני זוכר שהוא אמר שהספרנות המוכרת הולכת להיעלם (דבר שבינתיים לא קרה). נכון, גם אז כמו היום הוא מעט פרובוקטיבי בדבריו אבל לדעתי מטרתו היא חינוכית. הוא מנסה לעורר את המאזינים והסטודנטים לחשוב בעצמם.
בהרצאה אתמול הוא הזכיר את זה מספר פעמים. הוא דיבר על "ההמון הוא גאון" (חכמת ההמונים) להבדיל מהגאון המומחה ששלט על הידע והטכנולוגיה וממילא על יתר האנושות. הוא טען שהיום לדגיגים הקטנים יש יותר כח מהכריש הגדול ועודד את הקהל (הדגיגים) להתווכח איתו (הכריש) ולא בהכרח לקבל את דבריו.

לדעתי הכח שלנו מול הגאון/כריש הוא לא רק בגלל ההמונים שביחד יש להם כח רב. זה נכון שהודות למדיה החברתית, ההמון יכול להתאגד בדעותיו ורצונותיו מול היחיד השולט, אבל יש גם פן נוסף.
אנחנו יכולים לפתח את כישורינו ידיעותינו ואישיותינו בעזרת האינטרנט על שלל הכלים שבה. אנחנו יכולים ללמוד היום יותר משבעבר ולהתמחות בכל מיני תחומים חשובים וגם לא חשובים. תחביב צנוע יכול להפוך למומחיות. אנחנו לא חייבים לקבל את כל מה שהגאון/הכריש אומר, לא רק בגלל שזה "לא נראה לנו" אלא גם בגלל שבידינו כלים להפריך את דבריו ולהוכיח אחרת.

כשהייתי סטודנט, קיבלתי את כל מה שד"ר עידן אמר, ביראת כבוד. אבל היום לאחר כמעט עשר שנים השכלתי. אני יכול לקרוא, להתעמק לדון, להתכתב ולחקור דברים בקלות רבה יחסית. דבר שבעבר היה הרבה יותר קשה. אני נחשף בבלוגים הטכנולוגיים המובילים למידע חדשותי שממנו אני יכול לגבש דעה משל עצמי על מה שצפוי בעתיד. אני יכול לקרוא את דעותיהם של מומחים בינלאומים לגבי הדרכים בה הרשת משפיעה עלינו ולמה עוד יש לצפות.
היום כל אחד יכול להיות מומחה או גורו. כל מה שצריך לעשות זה להתמקד בנושא מסוים ולקרוא, לקרוא, לקרוא ואם אפשר גם להתנסות בפועל. אחר כך צריך קצת לכתוב או לדבר על הנושא ומהר מאד התחביב הקטן שלך יכול להפוך אותך למומחה.
סט גודין מתייחס לזה באחד מספריו.

לגבי עצם דבריו של ד"ר עידן. כבר כתבתי בעבר שלדעתי ספרנות לא הולכת להיעלם כל כך מהר. בשנים הקרובות היא אולי תשתנה ואנחנו נצטרך להתאים את עצמינו (ואנחנו באמת עושים את זה) למקצוע המתחדש. אבל תמיד יהיה צורך במידענים שיחפשו, ינהלו, ירכזו, יפרסמו, ישמרו, ינתחו ויפיצו את המידע. אולי זה יהיה יותר מידע דיגיטלי מאשר ספרים אבל המקצוע תמשיך להתקיים שנים רבות.

הטענה שקריאה היא שטחית לעומת חיפוש באינטרנט היא שגויה בעיני (וגם בעיניהם של כל המגיבים בפייסבוק). לא צריך לציין שלימוד דף גמרא, ניתוח טקסט ספרותי עשיר, או קריאת מאמרים במדעים, זה בוודאי לא שטחי. גם ספרי קריאה רגילים הם לא (טוב, אולי חלק כן) שטחיים. ספר טוב דורש ממני לעקוב אחר העלילה, לבנות את הדמויות במוחי ולדמיין את המתרחש בסיפור.
לחפש בגוגל -זה מאד שטחי. בודדים (אנחנו ביניהם) מחפשים בצורה משכילה ברשת. לא הרבה משתמשים באפשרויות החיפוש המתקדמות ובונים שאילתא חכמה לאחר כמה רגעי חשיבה.
ומה עם תוצאות החיפוש? בדרך כלל לוחצים על התוצאות הראשונות ברשימה בלי לקרוא אפילו את ה snippet הקצר (שלא תמיד עוזר בכל מקרה).

אפשר  לעשות חיפושים מעמיקים באינטרנט אבל באופן כללי השימוש בו רדוד, רדוד מאד. זה שמו של הספר של ניקולס קאר בנושא - The Shallows או בעברית הרדודים. כתבתי קצת על זה כאן. ספר מומלץ.

בכל מקרה ההרצאה של ד"ר עידן היתה יפה ומעניינת. זה הזכיר לי את ימי בקורסים שלו באוניברסיטה. והחשוב מכל... לא צריך לקבל הכל. היום יש לנו את כל הכלים לחשוב אחרת, להביע את דעתינו ולהיות מומחים קטנים בעצמינו. 

2 תגובות:

שרה כהן אמר/ה...

הי דניאל ,
כל הכבוד על הזריזות שלך להעלות פוסט מיד בתום הכנס :-) .
ממה שאני קוראת אצלך (ולומדת ונהנית מזה) - אתה בהחלט מומחה בתחום בעיני !
גם אני הייתי מאלו שהוא הרגיז אותם מאוד !לדעתי גם לעשות פרובוקציה ... צריך לדעת איך , לא להיגרר למקום שאנשים יפגעו . מצד שני ...
תראה כמה מקום אנחנו נותנים לו , וכמה אנחנו מדברים עליו ומנתחים את דבריו ...
גם אני נהניתי מאוד בכנס ופגשתי המון אנשים :-) .
שיהיה חג שמח !

דניאל ליפסון אמר/ה...

תודה רבה שרה

Real Time Web Analytics