יום שני, 14 בדצמבר 2009

מי צריך חיפוש בזמן אמת


בשבוע שעבר נערך כנס Le Web השנתי בפריס. השתדלתי לצפות בחלק מהשידור (שודר בשידור חי) ולעקוב אחרי המשתתפים בTwitter. הנושא החם כמובן היה ה real time web. כולם הזכירו את העדכון המהיר (שלא לומר מידי) של מידע באמצעות כלים שונים עם דגש על Twitter. זה היה בולט במיוחד בקרב המשתתפים עצמם. תוך כדי ההרצאות הגיבו המשתתפים לדברים שנאמרו בעזרת הודעות Twitter לחשבון מיוחד שנבנה לקראת הכנס. העדכונים נוספו כל כמה שניות. לפעמים תוך דקה אחת התווספו יותר ממאה תגובות (Tweets) למה שנאמר באולם ההרצאות.

אחד הפאנלים המעניינים נוהל על ידי Andrew Keen מחבר הספר Cult of the Amateur. הוא כתב בעבר באופן ביקורתי נגד הרשת החברתית וגם בפאנל תפס את מקום ה"מתנגד" או יותר נכון הסקפטי בנושא זה. הוא ראיין כמה מנהלי סטארטאפים בתחום ה real time.

אחד הנושאים שעלה היה Google Trends החדש, עליו כתבנו בפוסט הקודם. המשתתפים לא כל כך הבינו איך תוצאות חיפוש בזמן אמת יתרמו ל Google. הם הסבירו שההצלחה של Google היא באלגוריתם המצוין שמביא תוצאות חיפוש טובות דהיינו התוצאות הכי רלוונטיות לחיפוש. תוצאות בזמן אמת הם בדרך כלל יהיו חסר ערך. אם אחפש למשל מידע על "חנוכה", Google (הרגיל) יכוון אותי לדף ב Wikipedia, אתר משרד החינוך, רשימת שירי חנוכה, הלכות חנוכה, מידע על החג וכו'. לעומת זאת בחיפוש בזמן אמת (ש Google רוצה להציג בדף התוצאות) יופיעו הודעות אישיות מתוך Twitter ו Facebook כמו ברכות של חברים לרגל החג או הזמנה אישית למסיבת חנוכה - לא ממש תוצאות חיפוש מוצלחות.

אחד המשתתפים Tobias Peggsממנהלי מנוע החיפוש בזמן אמת OneRiot הסביר את החשיבות של תוצאות בזמן אמת מבחינה סטטיסטית. הוא הסביר ש 20% מהחיפושים הם חיפושי הכוונה ז"א מישהו רוצה להגיע לאתר מסוים, במקום לכתוב את כל ה URL, הוא פשוט יקליד את שם האתר במנוע חיפוש ויגיע אליו. 40% מהחיפושים הם אחר מידע ממוקד כגון מתכונים, מידע ביוגרפי, ידע כללי, הדרכה מעשית וכו'. יתר 40% מהחיפושים הם אחר דמויות, מוצרים, סרטים וכד'. סוג כזה של חיפוש דורש תוצאות עדכניות. לאחר מותו של דודו טופז המחפשים רצו מידע מידי לגבי ההתאבדות והחקירה, איך זה קרה, איך הגיבו החברים והתקשורת. לא ענין אותם מידע ישן ביוגרפי לגביו. תוצאות חיפוש בזמן אמת יכולים מאד לסייע בסוג כזה של חיפוש.
יש הרבה אמת בדבריו. יש חיפושים שדורשים את התוצאות המיידיות. אבל לדעתי כדאי היה להפריד בין התוצאות המידייות לבין יתר התוצאות בצורה ברורה יותר.
Reblog this post [with Zemanta]

אין תגובות:

Real Time Web Analytics