יום שני, 21 בדצמבר 2009

סדנת SKOS בישראל



השנה (2009) התעסקנו הרבה ביישומים של הרשת הסמנטית -Semantic Web. זה היה גם נושא ההרצאה שלי בכנס טלדן 2009.

לרשת הסמנטית ולמקצוע הספרנות הרבה במשותף. למרות שהמטרה איננה בדיוק זהה, יש לשניהם משימה לקטלג פריטי מידע בצורה מפורטת על פי כללים מוגדרים (ומתפתחים). בספריות משתמשים בשיטות קיטלוג כמו MARC או DC, והרשת הסמטית משתמשת ב RDF.

SKOS הוא ראשי התיבות של Simple Knowledge Organization System, שיטה לארגון מידע המבוססת על RDF שהיא הטכנולוגיה העיקרית של הרשת הסמנטית. SKOS מאפשר בניית אוצר מילים מובנה ומבוקר. ניתן להציג טזאוריסים, כותרות נושאים, טקסונומיות ופולקסונומיות בעזרת SKOS.זה יאפשר בסופו של דבר הוספה ואיחוד של קטלוגים לתוך סביבת הרשת הסמנטית.
 ראיתי בשנים האחרונות הרבה מאמרים בכתבי עת בספרנות בנושא שילוב הספריה עם טכנולוגיות של הרשת הסמנטית. ספריות בעולם התחילו כבר להשתמש ב SKOS כשספריית הקונגרס היא אחת המובילות בתחום.

בעוד שבועיים ב 11.10.2010 איגוד האינטרנט הישראלי, יערוך סדנא בנושא:


ההשתתפות אינה כרוכה בתשלום אבל צריך להירשם מראש. קישור לטופס ההרשמה.

אני מקווה מאד להגיע.

הנה חלק  מההזמנה הרשמית:

הסדנא תתקיים ב-11 בינואר 2010 במוזיאון ארץ ישראל ברמת אביב, תל אביב.
הסדנא מאורגנת במשותף על ידי מקש, המסגרת שמרכזת את השתתפות ישראל במיזם ATHENA ומשרד ה- W3C בישראל המופעל על ידי איגוד האינטרנט הישראלי.
 הסדנא מיועדת לאנשי מדעי המידע - ספרנים, רשמים במוזיאונים, ארכיונאים – מספריות מוזיאונים וארכיונים מישראל ולאנשי המחשב שפועלים יחד איתם.

המטרה המרכזית של הסדנא היא הכרות עם ייצוגם של מילונים מבוקרים (דוגמת תזאורוס וטקסונומיות) באמצעות SKOS Simple Knowledge Organization System. כמו כן תתקיים היכרות בלתי אמצעית עם המערכות החדשות של מטה-דטה לתיאור עצמי תרבות (Cultural Objects). הסדנא תתקיים בשפה האנגלית.
 Regine Stein אחראית על טכנולוגיות המידע במרכז התיעוד של גרמניה לתולדות האומנות. במסגרת זו היא הייתה שותפה לפיתוח ויישום של הסטנדרטים CDWA , CDWA Light ו- LIDO . מזה מספר שנים מובילה Regine את יישום ה-SKOS בקנה מידה רחב לאינטגרציה של מערכות המידע של המוזיאונים והספריות בגרמניה.


אין תגובות:

Real Time Web Analytics