יום רביעי, 30 בדצמבר 2009

כנס משתמשי Ex Libris בישראל


אתמול נערך הכנס השנתי של מאל"י (משתמשי אקס ליבריס בישראל) באוניברסיטה העברית בירושלים.
ניצלתי את ההזדמנות ולפני תחילת הכנס קפצתי לספריה הלאומית. במשך השנה מצטברים אצלי מספר ספרים/מאמרים שאני רוצה לראות שיש להם שם ושאי אפשר להזמין בהשאלה בין ספריתית. לאחר שעה של קריאה הבנתי שאני מאחר ומיהרתי לקצה השני של הקמפוס לכנס. איחרתי.

אחת ממטרות הכנס היה לבחור מועמדים לועדת ההיגוי החדשה. היו מספר מועמדים שהיו מקובלים על כולם ולא היה צורך בסוף לערוך בחירות. בהצלחה לועד החדש.

הבוקר הוקדש בעיקר ל Ex Libris. ראשון דיבר המנכ"ל והנשיא מתי שם טוב. הוא דיבר על מצב החברה ועל כך שהשנה למרות המשבר הכלכלי היו הרבה הצלחות בשיווק התוכנות. יש אלפי ספריות ברחבי העולם המשתמשות במוצריהם, ביניהם האוניברסיטאות המובילות ו 39 ספריות לאומיות. מכובד מאד. הוא הזכיר את המוצרים החדשים כמו bX ו URM והזכיר גם את Primo Central. בינתיים ספריית אוניברסיטת חיפה היא היחידה שרכשה את Primo אבל יש עוד מספר ספרייות שמתכננות לרכוש את התוכנה. לצערי, בינתיים הספריה שלנו לא ביניהם. בסוף חברת אקס ליבריס העניקה לפרופסור אלחנן אדלר מתנה (כנראה חנוכיה מכסף) על מפעל חייו.

לאחריו דיברה כרמית מרקוס מנהלת השיווק של מוצר חדש בשם URM. תוכנה זו אמורה להחליף עם הזמן את "אלף". זוהי מערכת ניהול ספריה הכוללת את כל הכלים השונים של הספריה. בשונה מאלף, היא תעבוד בענן (cloud computing או SaaS) זאת אומרת ללא התקנות אלא התוכנה והטיפול בה יעשה אצל אקס ליבריס.

לאחר ארוחת הצהריים דיבר פרופסור אלחנן אדלר שאני מניח לימד קוראים רבים של בלוג זה. הכנס הוקדש לכבודו של אלחנן שפורש בימים אלו. נושא ההרצאה היה מיחשוב הספריה בארץ. הוא סיקר את הנושא משנות ה-70 שאז התחילו להשתמש במחשבים לראשונה בספריה, סוגי המחשבים, שיטות הקיטלוג והכנת הכרטיסיות והקמתם של ה ULS, מפתח חיפה וה ULI. הוא הזכיר שבהתחלה הספרנים בישראל לא רצו להשתמש ב MARC ונוצרו כל מיני שיטות קיטלוג יצירתיות ומקוריות על ידי ספרנים שונים, דבר שגורם בעיות עד היום. אלחנן הזכיר את תוכנת "אלף" שהתחילה כפרויקט של האוניברסיטה העברית ותיאר את הגירסאות השונות עד ל Aleph 500 של ימינו.

יהודית בר אילן ראש המחלקה שך לימודי מידע באוניברסיטת בר אילן, דיברה על השינויים שעברו על כתבי העת במשך השנים. היא הזכירה את Philosophical Transactions שהתחיל להפרסם ב 1665 וקיים עד היום. היא דיברה על DOI שמעניק זיהוי מתמיד וקבוע לפריטי מידע באינטרנט. כלי שדוחף את הנושא הזה קדימה הוא CrossRef  שמקשר ומפנה בין מאמרים. זה בולט מאד בביבליוגרפיות, ששם רואים הפניות למאמרים ולידם את ה DOI שמקשר לאותם מאמרים. יהודית דיברה על מלמ"ד שנוסדה ב 1997 על ידי ועד משתמשי "אלף" ובראשה עומד אלחנן. היא צחקה שאי אפשר היום למצוא דפי ווב ישנים של מלמ"ד ב Internet Archive. בשנת 1998 היו למלמ"ד רק 3 מאגרי מידע: ABI, WOS, Academic Press. בשנת 2002 היו כבר קרוב ל-50 מאגרים. יהודית דיברה גם על Google Scholar ועל הבעיות הרבות ואי הדיוקים שלו. היא סיימה עם התיחסות לנושא של כתבי עת ב open access על יתרונותיהם וחסרונותיהם.

יוסף בראנס מאוניברסיטת חיפה, כאחד שעבד שנים רבות עם אלחנן דיבר עליו ועל העבודה היומיומית במחשוב הספריה בחיפה . הוא מצא כל מיני "כלים" ישנים בהם השתמשו אז (זה היה לפני תקופתי כך שלא אוכל לפרט) והראה אותם בהרצאתו. הוא העניק לאלחנן פטיש בו אלחנן השתמש בישבות צוות כדי להשתיק את המשתתפים.

בסוף דיברה אורלי סימון שעבדה עם אלחנן שנים רבות בספריה הלאומית. היא תיארה את דמותו של אלחנן ואת מומחיותו בתחום מיחשוב הספריה, דיגיטציה וקיטלוג.

הערה נכונה העיר יוסי טיסונה יושב ראש מאל"י היוצא. בהרצאותיהם של אלחנן ויוסף על הטכנולוגיות הישנות בספריה כל הקהל צחק ונהנה. יוסי אמר שבעוד 20 שנה יסתכלו עלינו ועל התקופה שלנו והספרנים הצעירים של העתיד יצחקו גם כן. נקודה נכונה זו מביאה אותי לחשוב מה יגידו קוראים שימצאו את הבלוג שלי באיזה ארכיון אינטרנט בעתיד.

אם מישהו קורא שורות אלו בשנת 2030+ וצוחק, תזכרו: 
nanos gigantum humeris insidentes

תגובה 1:

Bayle אמר/ה...

חבל שלא נפגשנו שם. דיברתי עם סימה אבל אותך לא ראיתי.
יופי של סיכום היום.

Real Time Web Analytics